Friday, September 12, 2008

Mencuba Linux Distro

Trying a various Linux Distro is fun and you don't have to be geek to try out any. I prefer a smaller size of distro with minimum hardware requirement. Theres a lot of linux livecd nowadays, so we have plenty of distos to try. Just download the iso image and burn it. Set your PC to boot from CD and voila , you got yourself a linux machine.

Mencuba berbagai linux distro adalah sesuatu yang menyeronokkan. Saya suka mencuba distro yang bersaiz kecil dan keperluan hardware yang rendah. Dengan semakin banyak jumlah linux livecd di internet, lebih banyaklah distro yang boleh dicuba. Livecd yang kecil dengan hardware requirement rendah yang pernah saya cuba termasuk DamnSmallLinux, DamnSmallLinuxNot, Puppy , vectorlinux dan beberapa lagi. Selain dari itu Reactos juga pernah saya cuba.

Beberapa tahun yang lalu, apa yang saya lakukan ialah dengan download imej iso distro tersebut, burn ke CD, set bios komputer supaya boleh boot dari CD dan start komputer. Kemudian, saya cuba pula boot distro dari USB pendrive. Sekarang saya lebih suka menggunakan mesin virtual sperti virtualbox dan qemu, lebih mudah, cepat dan kos yang rendah. Kos yang rendah, sebab tak perlu burn CD .. walaupun CD kosong tak le mahal manapun.


No comments: